21.2.12

Λόλα, να ένα μήλο - Το Ψ

ψαλίδι: Αυτό είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο. Οι παλιές μοδίστρες έχουν ψαλίδια από τον καιρό του Νώε, και τα προσέχουν σαν τα μάτια τους. Θυμάσαι, εκείνα τα τεράστια, βαριά, κοφτερά εργαλεία, που έβλεπες όταν πήγαινες να σου κοντύνουν τον ποδόγυρο του τζην; Ε, αυτά. Προσωπικά, μου άρεσε (και ακόμα μου αρέσει) πολύ ο ήχος που έκαναν αυτά τα ψαλίδια, όταν έκοβαν το ύφασμα. Επειδή ο σωστός τρόπος για να κόψεις το ύφασμα είναι να το ακουμπάς πάνω στο τραπέζι εργασίας σου, αυτή η επαφή με το ξύλο, μεγεθύνει το θόρυβο και ακούγεται ένα ωραίο, μεγαλοπρεπές, χρρρρρρατς! Υπέροχος θόρυβος.


Λοιπόν, που λες, υπάρχει ένας βασικός κανόνας για τα ψαλίδια της ραπτικής: Ποτέ μα ΠΟΤΕ δεν κόβουμε άλλο υλικό με αυτά, εκτός από ύφασμα. Τα καταστρέφουμε. Χαρτί, πλαστικό; Ποτέ! Η αιχμή του ψαλιδιού θα έρχεται σε επαφή μόνο με ύφασμα. Όσο και να βαριέσαι να πας να πάρεις το άλλο ψαλίδι για να κόψεις το χαρτί, να μην ενδώσεις στις σειρήνες! Ακούς; Ακούω, να λες.
Οι τιμές, τώρα, των ψαλιδιών μπορεί να είναι από πολύ χαμηλές (για να παίζουμε), έως μεσαίες και οικονομικές, μέχρι και σούπερ-ντούπερ υψηλές (για λίγο πιο επαγγελματικές καταστάσεις). Γενικός κανόνας, και εδώ, είναι το "ό,τι δώσεις, αυτό θα πάρεις", αλλά πάντα υπάρχουν εξαιρέσεις και ευκαιρίες. Στην αγορά υπάρχουν εξειδικευμένα και μη καταστήματα, που πουλάνε ψαλίδια, αλλά μπορείς να πετύχεις και πολύ καλές τιμές και ποιότητες και μέσω διαδικτύου.
Όλα αυτά, βέβαια, αφορούν το βασικό ψαλίδι που πρέπει να έχεις ως μοδίστρα. Από κει και μετά, υπάρχουν άπειρα ψαλίδια, ψαλιδάκια, ψαλιδούδια, για κάθε πιθανή και απίθανη δουλειά. Αν ξεκινήσεις με αυτά, δεν υπάρχει σταματημός. Στη δική μου εργαλειοθήκη βρίσκονται, επίσης, ένα μικρό ψαλιδάκι, το οποίο χρησιμοποιώ για να κόβω τις άκρες των κλωστών όταν είμαι στη ραπτομηχανή, καθώς επίσης και ένα ζιγκ ζαγκ, το οποίο βοηθάει κάποια υφάσματα να μη ξεφτάνε όταν κόβονται (για να μη χρειάζεται να τα καρικώνω στις άκρες με ζιγκ ζαγκ ραφή). Πολύ δύσκολα να πάρω και άλλο, νομίζω θα είναι περιττό.
Α, και προσοχή με τα ψαλίδια, ειδικά τα καινούρια. Έχω κοπεί άσχημα από κοφτερό ψαλίδι- μαζί με ύφασμα, έκοψα και λίγο δάχτυλο (αφηρημάδα, παιδί μου, όχι αστεία). 

43 σχόλια:

  1. Hello there madame pelagie I agree with you I also remember that noise the scissors makes I want one like that ,there is a singer shop near me and they have those scissors I must get one ,I have a nice zig zag from the U.S while living there and I brought it with me along with my machine couldn't leave without it ,I also love that red skirt and your pattern is very nicely designed on your post ,happy sewing to you. theodora

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. As I mentioned, old school seamstresses keep their beloved scissors for years. It's only natural that you brought yours with you from the US.
      Thanks for the pattern, even though I didn't mention anywhere in there the seam allowance or the hemline allowance.
      xo

      Διαγραφή
  2. Πόσο δίκαιο έχεις!!!!Το πρώτο μου ψαλίδι(δώρο της μαμάς.SINGER ήταν.)μου το φάγανε στη σχολή.Βέβαια εδώ και χρόνια λέω θα πάρω ένα ίδιο άλλα ακόμη δε το πήρα!Αλήθεια πόσο να κοστίζει τώρα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ακριβά τα άτιμα, Γιούλα. Μπορεί να δώσεις και 60-70 γιούρο για ένα αξιοπρεπές (προς το καλό) ψαλίδι. Άσ' τα να πάνε. Το δικό μου είναι μέτριας προς χαμηλής ποιότητας, δυστυχώς, αλλά δεν είμαστε τώρα για τέτοια. Όταν θα τα παίξει εντελώς. Το δικό σου έχει και μια συναισθηματική αξία, δηλαδή, αφού είναι της μαμάς δώρο...

      Διαγραφή
  3. Καλημέρα! πολύ χρήσιμο το άρθρο, πολύς κόσμος δεν έχει ιδέα πόσο ακριβό είναι ένα ψαλίδι, ή πόσο εύκολα χάνει την ..κοφτερότητά του. Κι εμένα στην αρχή μου φαινόταν χαζό να μη το χρησιμοποιώ να κόβω και χαρτιά, μετά αναγκάστηκα να πάω να το τροχίσω. Τα ψαλίδια όπως και τα μαχαίρια τροχίζονται (εδώ σε καταστήματα που πουλάνε ραπτομηχανές και κάνουν σέρβις) να το πούμε Πελαζί και αυτό, μην τα πετάτε! Έχω δει και σκουριασμένο ψαλίδι να ανασταίνεται. (Και τώρα θυμήθηκα τα σίδερα με το κάρβουνο. Πόσο μ'αρέσουν τα παλιά πράγματα)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φτου, και ήθελα να το γράψω αυτό για το τρόχισμα, έχεις δίκιο. Είχα δει ένα φορητό συνεργείο τροχίσματος μαχαιριών και ψαλιδιών (ένα βανάκι, δηλαδή) σε κάποια στιγμή στην Εγνατία, το οποίο ήθελα να το αναφέρω, και το ξέχασα, να πάρει. Έχεις δίκιο. Θα το ενημερώσω το ποστ. Θένξ!

      Διαγραφή
  4. Telio blog post, prepi na paro kalitero psalidi ego...giati pragmati axpistepsa to diko mou otan to xpisimopiisa gia na kopso xarti...aaax! Kai mena mou apesi poli o 8opivos tou kalou psalidiou!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ, Μαρία. Και το δικό μου το ψαλίδι δεν είναι και της καλύτερης ποιότητας. Λέω να πάω να μου το τροχίσουνε, όμως, μπας και κερδίσω μερικούς ακόμα μήνες ζωής.

      Διαγραφή
  5. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαχαχα! Έτσι, Βιβίκα, καλά λες!

      Διαγραφή
    2. Καταραμένο Blogger! Βιβικααααα! Έσβησα κάπωσ κατά λάθοσ το σχόλιό σου! Φτου!

      Διαγραφή
  6. που ήσουν πριν ένα χρόνο που κατέστρεψα το αγαπημένο μου ψαλίδι...ακόμη το κλαίω!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ιιιιιιιιιιι!!! Πάει το ψαλίδι; Σε καταλαβαίνω, που το κλαις ακόμα. Από χαρτί; Μήπως, επίσης, πρέπει να το σκεφτείς, και να το πάς για τρόχισμα, μπάς και σωθεί;

      Διαγραφή
  7. mmm!!!! χρησιμες πληροφοριες!!!!! ειμαι κ επιρρεπης στις ατασθαλιες αλλα θα το προσεχω αφου ειναι ετσι!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Α, κι εγω δε ξέρω πόσες φορές βαριόμουν να πάω να πάρω το σωστό ψαλίδι για να κόψω κάτι άλλο εκτός απο ύφασμα, ενώ είχα δίπλα μου το "καλό" το ψαλίδι... Σε καταλαβαίνω.

      Διαγραφή
  8. Τουλάχιστον τώρα ξέρω γιατί με τα ψαλίδια που βρήκα μέσα στη ραπτομηχανή της πεθεράς μου της συχωρεμένης δεν κόβεις όλο το σύμπαν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τώρα, μπορείς να κοιμάσαι ήσυχη τα βράδια, ναι. :)

      Διαγραφή
  9. Ψαλίδι
    Ο ήχος που κάνει είναι η ένδειξη της καλής κατάστασης που βρίσκεται.
    Όσο πιο δυνατός τόσο καλύτερο κόψιμο.
    Τώρα,προσωπικά, το ψαλίδι μου έρχεται ως εικόνα στα χέρια του μπαρμπέρη να κόβει μαλλί με κείνη τη χαρακτηριστική επανάληψη στο ανοιγόκλεισμα.

    Ψαλίδι κλωστή βελόνα δακτυλήθρα κι αυγό..όλα μαζί στο ραφάκι της πόρτας στης singer της μαμάς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ιωάννη, ο καθένας με τις μνήμες του...
      Το ψαλίδι του μπαρμπέρη δε μπορώ να πω ότι μου είναι γνώριμο, αλλά το ξύλινο αυγό μου το θύμισες τώρα, το είχα ξεχάσει εντελώς. Το είχε η γιαγιά μου.

      Διαγραφή
  10. Νομίζω κάνουν μέχρι και 100 ευρώ αυτά τα ψαλίδια! Δεν ψαλιδίζουν και την τιμή λίγο?
    Χαιρετισμούς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι πολύ πιθανόν, Βέρα, να είναι τόσο ακριβά, ναι. Έχεις δίκιο για την τιμή. Υπάρχουν, βέβαια, πάντα και μέσες λύσεις. Δε χρειάζεται να πάρει κανείς το πιο ακριβό, αν δεν είναι επαγγελματίας...
      Φιλιά.

      Διαγραφή
  11. Ραψιμο!!!!Εδω ειμαστε!Καλως σε βρηκαμε madame Pelagie .Θα σε παρακολουθουμε ,μιας και το ραψιμο ειναι αγαπημενη ασχολια (burda και παλι burda).Φιλια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όπως τα λες: Burda και πάλι Burda!
      Φιλιά κι από μένα.

      Διαγραφή
  12. Kαλώς σε βρίσκω καλή μου Pelagie,μου επιτρέπεις τον ενικό φαντάζομαι...Τι όμορφο σπιτάκι είναι αυτό!Και τι χρυσοχέρα που είναι η ιδιοκτήτριά του!!!Ελπίζω να τα λέμε...Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο ενικός δεν επιτρέπεται. Επιβάλλεται. Καλώς ήρθες!
      Σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Θα τα λέμε, λοιπόν.
      Φιλιά.

      Διαγραφή
  13. Ψαλίδια!!Εγω εχω σχέση πάθους με αυτά!!πιστευω πως είναι η προέκταση του χεριού μου πλέον!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλά, εσύ αναγκαστικά, διότι σε βοηθούν πολύ στη δουλειά σου. Δεν υπάρχει πιο εκνευριστικό πράγμα από ένα στομωμένο ψαλίδι (ε, καλά, υπάρχει, αλλά λέμε τώρα).

      Διαγραφή
  14. Πελαγία καλώς σε βρίσκω στο σπιτάκι σου!!Πολύ χρήσιμο το άρθρο σου!!!Εγώ στο σπίτι μου έχω ένα σωρό ψαλίδια ότι μπορείς να φανταστείς, από πολύ μικρά που τα έχω για τα κοφτά κεντήματα μέχρι πολύ μεγάλα, άλλα για τα υφάσματα άλλα για τα χαρτιά το καθένα έχει το ρόλο του!!!Οπότε συμφωνώ μαζί σου ότι κάθε ψαλίδι πρέπει να έχει τη δική του χρήση!!!Φιλάκια και καλό μήνα, θα χαρώ να περνάς από το σπιτάκι μου και να τα λέμε!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς ήρθες, Σοφί. Καλά κάνεις και έχεις για κάθε δουλειά και ένα ψαλίδι. Έτσι πρέπει. Εγώ, πάλι, με πιάνει το ότι δεν-πρέπει-να-έχω-πάρα-πολλά-πράγματα-στο-σπίτι-για-να-μην-καταλαμβάνουν-χώρο-άδικα, και έχω μόνο πολύ βασικά ψαλίδια (Τώρα που το σκέφτομαι, βέβαια, πρέπει να έχω κι εγώ επτά-οκτώ.Χμ.)

      Διαγραφή
  15. Καλώς σε βρήκα!Πολύ χρήσιμο το άρθρο σου και το μπλόγκ σου υπέροχο!Θα τα λέμε! καλή συνέχεια και καλό Σαββατοκύριακο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς ήρθες, Σπυριδούλα. Ευχαριστώ.
      Θα τα λέμε, εννοείται. Καλό Σαββατοκύριακο και σε σένα!

      Διαγραφή
  16. Bonjour madame Pelagie!! μα τι ωραίο blog! Και εμείς αγαπάμε τα ψαλίδια!!! δες την συλλογη μας εδω http://doublecrochets.blogspot.com/2011/05/scissors-and-cutters.html

    φιλακια πολλα
    -μαριεττα ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς τις! Τα ψαλίδια σας τα είδα, κορίτσια, ήδη, στο κουμπί σας. Είναι, όντως, πολύ όμορφα. Και το μπλογκ σας μου άρεσε επίσης πολύ! Καλό σουκού και σε σας!

      Διαγραφή
  17. Χάρηκα που σε γνώρισα και από κοντά γλυκιά μου!!! Θα τα ξαναπούμε γιατί περάσαμε υπέροχα!!!Πολύ μου αρέσει το μπλοκ σου και έχει χρήσιμες οδηγίες!!Α! δε σου είπα το χόμπυ μου είναι η ραπτική, και αυτό που φορούσα χθες το έραψα μόνη μου , αν το πρόσεξες..την άλλη φορά θα σου ζητήσω κριτική!!!φιλάκια γλυκούλα μου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχ, αμάν, βρε Φανή, γιατί δε μου το είπες; Μέσα στο χαμό δεν το πρόσεξα.
      Φιλιά, ευχαριστώ!

      Διαγραφή
  18. χαιρομαι πολυ που βρεθηκαμε..να σαι καλα που περασες απο το λημερι μου..αν και δεν τα ειπαμε..πιστευω στην επομενη συναντηση..να γινει και να καταθεσουμε πολλα..το σπιτακι σου..ομορφο..και με πολλες σοφες συμβουλες..καλη συνεχεια..σε φιλω γλυκα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ χαίρομαι, Μαρία. Ναι, θα γίνει κάτι καλύτερο στην επόμενη συνάντηση.
      Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια.
      Φιλιά.

      Διαγραφή
  19. Α μπορεί να μην ξέρω από ραπτική, αλλά έχω ένα ψαλίδι απόλυτα επαγγελματικό χαχα!
    Κορίτσι πραγματικά κρίμα που δεν μπορώ να έρθω σ' εσένα! Δεν στενοχωριέμαι όμως, είμαι σίγουρη ότι κάποια στιγμή θα γίνει!
    Κι εμείς μαζευτήκαμε 40 άτομα και μας χώρισε σε δύο γκρουπ. Χαμός! Και όλες νέες κοπέλες, εμ οι παλιές ξέρουν!
    Αχ σε φιλώ γλυκιά και απόλυτα σικάτη Γαλλιδούλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ στενοχωριέμαι που δε μπορείς να έρθεις, διότι πολύ σε συμπάθησα, έτσι λίγο που σε είδα προχθές!
      Χαμός, δεν θα πεις τίποτα!
      Φιλιά, Φραουλίτσα.

      Διαγραφή
  20. Hello!
    I invite you to visit Blogspot Directory
    I am a member of Directory Blogspot and I create
    I think this community could also interest you.
    His goal: to familiarize your blog, and thus the possibility to exchange with various countries, whether cultural or other
    The more people and more opportunities it will give, you are some sort of ambassador of this blog, it has also to do you know after contactset your friends!
    To find out, click on the link below:
    http://world-directory-sweetmelody.blogspot.com/

    I wish you a great day
    friendly
    Chris

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Thank you very much for the invite, Chris. As soon as I find some time to look into it, I' ll pop up there!

      Διαγραφή
  21. Βρε Πελαζί, να σε ρωτήσω κάτι...Αυτό το ζιγκ ζαγκ που έχεις το ψαλίδι κάνει δουλειά; Κόβει; Πήγα πριν καιρό να αγοράσω ένα τέτοιο και έψαξα σε όλα τα σχετικά μαγαζιά στα Γιάννενα και δεν έκοβε κανένα...Σκέφτηκα να πάρω ένα που ήταν "πεταλούδα" αλλά ήταν μέσα σε συσκευασία και η κοπέλα εκεί δε θέλησε να μου το ανοίξει για να τσεκάρω αν όντως κόβει. Έφυγα που λες και δεν τις έδωσα τα 20 ευρώ μου (τόσο έκανε το ψαλίδι). Σε καμμιά βδομάδα θα έρθω Θεσσαλονίκη για ψώνια. Εκεί τα ψαλίδια σας είναι πιο κοφτερά από τα δικά μας εδώ; Είναι λες χρήσιμο να πάρω ένα; Είναι και ακριβούτσικο το ρημάδι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητή Μαριλό. Τα ψαλίδια μας δεν ξέρω αν είναι πιο κοφτερα εδώ, αλλά στη Σουηδία είναι σίγουρα. Με άλλα λόγια, στο ΙΚΕΑ θα το βρεις αυτό το ψαλίδι ζιγκ ζαγκ που έχω εγώ, το οποίο είναι μια χαρά, και είναι και σε καλή τιμή (αν δεν απατώμαι κάνει γύρω στα έξι ευρώ). Παρεμπιπτόντως, και τα κανονικά ψαλίδια του ΙΚΕΑ (αυτά που είναι στο τμήμα υφασμάτων) είναι επίσης πολύ καλά και κοφτερά, και ελαφριά, και οικονομικά (ίδια τιμή, νομίζω). Τα συστήνω.
      Φιλιά, καλά να περάσεις όταν έρθεις!

      Διαγραφή

Έλα, μη ντρέπεσαι, πες κάτι!